Des del dia que vaig veure a TV3 l'emissió del documental Nosaltres els valencians seguisc
els treballs de Barret Films. En acabar el reportatge vaig pensar: per fi algú
fa una producció des de l'òptica valenciana que pot servir perquè molts
catalans coneguen aspectes de la nostra realitat sense caure en els quatre tòpics
de sempre. La cinta aporta una visió inèdita del País Valencià amb un relat que
explica, a través de diverses entrevistes, com és possible viure i crear en
valencià tenint tots els elements en contra: atacs polítics als qui tenen el
coratge de promoure actes i estructures culturals, mancança de recursos
econòmics de part de l'Administració per al funcionament de l'entramat civil i ninguneig
dels governants a qualsevol iniciativa sorgida del teixit social valencià.
Aquesta producció, dirigida per Andreu Signes, mostra que hi ha sectors valencians
molt amples que no claudiquen davant tots aquests entrebancs i que cada dia fan
un acte miraculós de pervivència cultural i social tenint tots els elements en
contra.
Coincidint amb la festa de les Falles d'enguany, Barret
Films va presentar un nou documental titolat Fills de puta. Aleshores vaig tindre
la confirmació que el bon gust de boca que em va deixar Nosaltres els Valencians no havia estat un fet anecdòtic ni aïllat,
sinó que Barret Films era un projecte original i de llarga durada. Sota
l'aparença d'un documental històric seriós explicat per «experts», els
guionistes de Fills de puta barregen
ficció i realitat utilitzant amb finor imatges i conceptes tan explosius com
Benimaclet, l'horta, Jaume II, els fills de puta, la primera cita documentada
sobre la paella i altres mencions d'allò més surrealistes. Un curt ple de
subtileses i de picades d'ullet a un espectador, sobretot, valencià. Però no
tot és broma en aquest treball. La gràcia està en destriar les ficcions
històriques de la base real, com per exemple quan l'«expert» fa referència al
«professor» Rausell (autor del curt) o quan es citen noms inventats amb molt
d'enginy com el de Batiste de Vera i Bussot (no Joan Baptista Basset) o quan s'inserten
imatges d'Alfons XIII associades a una veu en off explicant què és un fill de puta.
Tal com va ocórrer amb l'emissió recent de Operación Palace sobre el 23F, de Jordi Évole, algunes persones –des de tot el
ventall de l'espectre ideològic i polític– han mostrat públicament el seu
disgust per la broma de Barret Films. A mi, en canvi, ambdós falsos documentals
m'han semblat molt interessants i necessaris pel fet que ens han despertat de
la letargia habitual en la qual ens trobem com espectadors. No estan fets per
endossar-nos una falsedat de manera gratuïta, sinó per fer-nos reflexionar
sobre els mecanismes comunicatius establerts pels quals donem credibilitat a
unes coses i a unes altres no. Per a mi, Fills
de puta demostra l'eficàcia d'un mecanisme fonamental perquè ens empassem
un missatge: utilitzar un aspecte formal estàndard. És a dir, de vegades ens
creiem segons quines coses només per l'embolcall exterior, com ara: que la
persona que ens ho diu és coneguda o reputada, que l'escenari utilitzat té una
aparença acadèmica o que el discurs és mínimament versemblant perquè allò més o
menys «ens sona». Aquest treball és un exercici que no hauria de disgustar
ningú. Més ens haurien d'escandalitzar les falsedats i la manipulació de moltes
notícies emeses com a certes cada dia als telediaris que aquests experiments
audiovisuals que només fan que constatar quant fàcil és propagar una mentida a
les masses.
A partir de l'efecte sorpresa que em va produir veure
aquests dos treballs vaig voler saber-ne més. Era evident que els autors d'aquests
dos documentals no només eren valencians, sinó que, a més, estaven decidits a
exercir com a tals. Barret Films ja havia produït altres treballs molt
interessants abans. Zero Responsables és una serie web i
documental de difusió mensual sobre les causes de l'accident de metro de València
del 3 de juliol de 2006. La idea del documental interactiu va nàixer de la
trobada entre la productora Barret Films i l'Associació de les Víctimes de l'Accident
de Metro de València. Segons Àlex Badia, soci de Barret Films, entre els diversos
assoliments del projecte figura que es tracta alhora d'un format audiovisual i
interactiu, que té el mèrit d'haver reunit els testimonis i les proves en una
sola plataforma. El material audiovisual també ha de servir per a produir un
documental llarg per a la televisió, però Barret Films encara no ha trobat cap empresa
interessada.
Aquest grup de professionals també va produir Las voces de la memoria, juntament amb l'Associació de Familiars d'Alzheimer
de València, per a mostrar el treball de musicoterapia de l'associació. El
documental mostra el dia a dia dels malalts i la convivència entre ells i la
seua família. Aquest es va estrenar el 2 de setembre de 2011 al programa Documentos TV de la 2.
La productora té en marxa un canal de televisió online
anomenat Zurdos TV, que actua com una
escola de formació per a nous realitzadors. L'equip realitza dos programes que
s'emeten al web i a algunes televisions locals. Per una part l'anomenat MagaCim que, amb la
col·laboració del Centre Instructiu Musical de Benimaclet (CIM), és una
proposta per a l'alfabetització audiovisual, creat per i per a xiquets d'entre sis
i catorze anys, als quals se'ls ensenya a utilitzar de manera efectiva els
mitjans de comunicació. D'altra banda, han creat una plataforma de periodisme
ciutadà a través d'un canal de Youtube, anomenat Pedra, paper, tisora, en la qual els internautes poden penjar
vídeos sobre la seua vida en la ciutat.
Dins d'aquest espai televisiu online trobem Un país de llibre, un projecte
dedicat al foment de la lectura en valencià, i basat en una sèrie de capítols
en el qual cada autor presenta el seu llibre a través d'una conversa amb el
presentador Eugeni Alemany. En cadascun d'ells, a més de presentar la
informació i curiositats de l'autor i el seu llibre, trobem informació relativa
a llibreries valencianes i llibres recomanats per especialistes. En la
producció intervenen, a més de Barret Films, l'Acadèmia Valenciana de la
Llengua, l'Institut de les Lletres Catalanes, i l'Associació d’Editors del País
Valencià.
Ara treballen en una altra producció per capítols titulada Que tiemble el camino. Aquest web documental intenta visibilitzar les
persones amb Parkinson
mitjançant una campanya de sensibilització ciutadana on, a través del web, es
puga seguir l'evolució i la història de cadascun dels participants.
Una vegada conegudes totes les obres més importants de Barret
Films em faltava saber qui eren aquells valencians que havien decidit abordar
aquestes qüestions compromeses en compte de dedicar-se només a produir altres
vídeos més lucratius. L'estiu de 2008, Dani Fabra, Andreu Signes, Vicent Peris
i Àlex Badia (un tècnic agrícola, un dissenyador gràfic, un periodista i un
músic), van decidir crear la productora. Ara la plantilla està formada per
divuit empleats i quatre estudiants sorgits de l'escola Zurdos TV. Van començar
captant el dia a dia al barri de la Coma perquè volíen explicar moltes coses
que en la ciutat de València ningú no explicava mai i, a poc a poc, s'han
guanyat un espai de prestigi en el sector audiovisual.
El de Barret no és el típic model de productora. Els seus
documentals s'allarguen dos o tres anys perquè els agrada que la gent que els
protagonitza acabe per no notar que hi ha càmeres. Encara que la lògica
econòmica diu que no pot començar-se cap projecte audiovisual sense tenir-lo abans
finançat, els de Barret Films no han fet mai cas d'eixa premisa, conscients
que, si no hagueren arriscat en moltes ocasions, la meitat dels projectes se'ls
hagueren quedat al calaix. Encara són una societat limitada, però prompte
convertiran la productora en una cooperativa. Les previsions inicials que
tenien eren de fer un setanta per cent de produccions comercials per a clients
i un trenta per cent de documentals seus. Això no s'ha acomplit, atés que cada
vegada més s'inverteix l'ordre i guanya el nombre de productes de producció pròpia
marca Barret Films.
RTVV hauria d'haver estat un motor del sector audiovisual
valencià, però tothom sap com ha acabat la història. A la gravetat del saqueig
de les arques públiques i dels escàndols de manipulació ocorreguts a Canal 9
s'afig una qüestió encara més greu a llarg termini: la miopia dels polítics del
PSOE i del PP que van gestionar l'ens de manera partidària van provocar la
desfeta d'un sector tan fonamental i estratègic per als valencians com
l'audiovisual. La inexistència d'una corporació audiovisual pública, pel
desistiment de les funcions que correspondrien al nostre Govern valencià, ha fet
nàixer diverses iniciatives particulars i docents com Acicom (Associació Ciutadana i Comunicació), Infotelevisió, Compartir Dóna Gustet, Col·lectiu Melderomer (format per estudiants
de Comunicació Audiovisual i Periodisme), BarretFilms o el Tallerd’Audiovisuals de la Universitat de València. Les Comarques Centrals han
estat especialment prolífiques en la creació de productores alternatives, com Pot de Plom TV, Diània TV, Anmorsigol ProduccionsAudiovisuals o Pomelo Televisió.
El Consell no només no ha fet res pel sector audiovisual
públic, sinó que ha consumat un tracte de favor polític a les televisions privades
que li són afins. Els grups de comunicació Vocento i la Cope, a més del seu
periodista estrella Federico Jiménez Losantos, Unedisa, editora de El Mundo, i Intereconomía van ser els grans beneficiaris en el repartiment dels
més de quaranta canals de televisió digital adjudicats pel president Francisco
Camps. Vuit anys després de la implantació de la TDT, la meitat de les concessions
ja no emet o es dedica a la programació de teletenda o del tarot i RTVV ha
deixat d'existir. Ara per ara, no hi ha ni un sol canal al País Valencià que
emeta la programació en la nostra llengua. En resum: tenim una oferta de pèsima
qualitat i només en castellà.
El PP va deixar fora de la TDT qualsevol candidat que fora ideològicament
sospitós, com va ser el cas d'Info TV, per exemple, o de Tele Elx, una
televisió que ja comptava amb una trajectòria de dues dècades d'emissions a
Elx. Segons Dani Fabra, la vocació de Barret Films sempre havia estat que els
continguts de la productora s'hagueren vist a Canal 9, que era el lloc natural
on s'havien d'haver emés. Però això mai no va estar possible pel control polític
implacable que va exercir el PP. Infotelevisió ja va recórrer uns anys abans el
camí que acabaria fent Barret Films. InfoTV, la marca comercial d'Infovalència
Televisió SA, creada el 2004, tenia com a objectiu principal posar en
marxa un canal de televisió independent, professional, plural i en
valencià, com alternativa a un mapa audiovisual que els promotors consideraven
absolutament insuficient. Malauradament, la Generalitat no va concedir
cap de las llicències de TDT sol·licitades i, després d'un litigi judicial
perdut, InfoTV va cancel·lar les emissions el juliol del 2008. En eixe moment,
el canal havia arribat als 70.000 espectadors diaris i als 300.000 mensuals. Aleshores
l'empresa va decidir reconvertir-se en una productora audiovisual centrada en
el gènere documental, que fins ara ha servit per a posar en circulació nou obres
excel·lents: Algèria, el meu país; La Batalla del Varsòvia; Valenciansde Mallorca; Moriscos; 14d'octubre del 1957: el dia en què parlaren les pedres; Almansa 1707; El país dels cecs; La utopia desarmada i Estellés27 poemes. Barret Films va arribar a la mateixa conclusió. Descartada la
possibilitat de distribució a Canal 9 per impossible, calien solucions noves i van
decidir utilitzar altres camins alternatius per a distribuir els seus
documentals.
Queda demostrat que, malgrat que el poder polític ha
intentat fer emigrar fora d'ací els excel·lents professionals del sector
audiovisual que tenim al País Valencià, la voluntat d'aquests autors de
quedar-se per a contar el que passa al nostre país és més forta que les
pressions que puguen exercir-se contra ells. Aquesta és la història d'uns
valencians, entre tants, que no es resignen a viure enmig d'un erm cultural i han
anat per feina. Són una prova constatada que, des del treball ben fet i
compromés, pot fer-se el salt des de les coses locals a les qüestions globals.
Aquesta primera etapa de Barret Films ha estat molt fructífera i esperançadora,
però estic segur que encara els queden molts més documentals per inventar que
ara no puc imaginar. Així que romandré espectant a la meua pantalla.
Josep Miquel Martínez
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada